Slade house
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2015
207 p.
9789046819906 (paperback)

Lachen met krakende deuren

Het is niet toevallig dat de nieuwe David Mitchell aan de vooravond van Halloween verschijnt.Doorgang is een spookverhaal met komische ambities.

Wanneer er in een roman sprake is van een 'ijzeren poortje, dat de wind als een onzichtbare butler achter ons heeft dichtgedaan', dan weten liefhebbers van spookverhalen en griezelfilms dat er narigheid op komst is. Het poortje biedt toegang tot de tuin van Slade House, een chique, doch wat vervallen landgoed. Wie de tuin betreedt, is onder de indruk van de rode gloed van de klimop. Veel bezoekers zijn er niet want het huis is slechts om de negen jaar zichtbaar en dus toegankelijk. Wie wil weten hoe dat komt, moet Doorgang lezen, een roman in vijf verhalen van de Engelse auteur David Mitchell.

Je zou dit boek een spin-off kunnen noemen van Tijdmeters, Mitchells vorig jaar verschenen roman. Daarin traden onder meer onsterfelijke zielen aan die zich nestelden in de doden en zielen die moordden om hun voortbestaan te garanderen. Uit die laatste categorie van slechteriken plukte Mitchell twee exemplaren, een broer en een zus, en hij installeert het paar in een klassiek Engels spo…Lees verder

In een onooglijk straatje ergens in Engeland bevindt zich een ijzeren deurtje dat slechts eens in de negen jaar zichtbaar is, en dan, op die magische dag wordt er iemand verleid om erdoor te gaan. Erachter ligt een prachtige tuin met daarin een kapitale villa. Telkens zijn de bewoners andere mensen, zo lijkt het, maar hun bezoeker keert nooit meer terug. En dat begint op te vallen, evenals de regelmaat. Wie op zoek gaat, valt ook ten prooi aan de bewoners, een vreemde tweeling, broer en zus, die het geheim van eeuwig leven hebben ontdekt. Het gaat lang goed tot een soortgelijke tijdreiziger het geheim ontdekt. De verhalen van de verdwijningen worden afzonderlijk verteld en zo dat langzaam duidelijk wordt hoe het zit. Griezelig, verontrustend geloofwaardig en zeer geestig. David Mitchell (1969) is inmiddels een van de belangrijkste Britse schrijvers geworden ('Wolkenatlas', 'De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet') en ook dit ogenschijnlijke tussendoortje laat zien waarom. Op zich…Lees verder

Over David Mitchell

CC BY 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

David Mitchell (Southport, 12 januari 1969) is een Brits auteur. Zijn werk kenmerkt zich door een enorme verscheidenheid aan stijlen en vormen waarmee hij vele verhaallijnen door elkaar vlecht. In zijn boeken staat Japan vaak centraal. De personages uit zijn verhalen komen vaak in meerdere werken terug, bijvoorbeeld in het ene boek als tiener in 1920 en in het andere boek als oude dame in 1980.

Hij woonde lange tijd in Japan. In 2007 stond hij op de lijst van 100 invloedrijkste personen van het Amerikaanse opinieblad Time.

Boeken

Ghostwritten