Euphoria
1
Amsterdam: Hollands Diep, 2015
303 p.
9789048825295 (paperback)

Liefdeskoorts in de jungle

Met Euforie schreef de Amerikaanse Lily King een meeslepende roman over vijf maanden in het leven van de legendarische antropologe Margaret Mead. 'Op seksueel vlak heb ik de dingen vereenvoudigd. Ik dacht dat niemand de werkelijkheid geloofwaardig zou vinden.'

Lily King was net begonnen aan haar derde roman, toen ze in een tweedehands boekhandel een biografie over de Amerikaanse antropologie pionier Margaret Mead (1901-1978) ontdekte. Ze vond het boek fascinerend, met name het deel waarin Mead haar Britse collega Gregory Bateson ontmoet. Ze is op dat moment getrouwd met haar tweede man, de Nieuw-Zeelandse antropoloog Reo Fortune, en er ontwikkelt zich een driehoeksverhouding. Bateson zou Meads derde echtgenoot worden. 'Ze waren ziek, angstig, paranoïde, verliefd. Het was een sleutelmoment in Meads leven. Aanvankelijk dacht ik dat iemand anders hier een geweldige roman zou over schrijven. Ik besefte niet meteen dat ik het zelf kon. Over krokodillen en jungles had ik nog nooit geschreven', vertelt King.

Toch bleef King zich verdiepen in Mead. De driehoeksverhouding beslaat slechts twaalf bladzijden in de biografie. Zodra King besloten had om Euforie te schrijven, wist ze dat ze er veel bij zou verzinnen. Dat voelde als een bevrijding…Lees verder

Drie antropologen werken samen in het Sepikgebied in Nieuw-Guinea in de dertiger jaren. Hun driehoeksrelatie compliceert hun werk. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door Andrew Bankson, een onzekere jongeman, die stilaan grote bewondering en een stiekeme liefde opvat voor zijn collega, de onconventionele Nelly Stone. De relatie tussen beiden is een uitgebalanceerde mix van aantrekkingskracht en intellectuele zielsverwantschap. Duidelijk wordt ook de vaak negatieve impact van de wetenschappelijke bemoeienis op de leefwereld van de inlandse bevolking, door de bezitsdrang en de arrogantie van de veldwerkers. De schrijfster baseerde deze roman op het leven van Margaret Mead (1901-1978), een vooraanstaande Amerikaanse antropologe. Haar werk werd zowel hevig bekritiseerd als opgehemeld, vooral omdat ze de eerste vrouw was in het mannelijke bastion van de culturele antropologie en omdat ze natuurvolken bekeek door een feministische bril. Voor deze roman ontving de auteur de Kirkus Prize…Lees verder