Nawoord
Dirk Leyman
1
Amsterdam: Voetnoot, 2010
59 p.
9789078068587 (paperback)

Het kortverhaal Je portret van Stefan Hertmans kan het best gelezen worden als een 'naschrift' bij of 'dialoog' met zijn laatste roman Het verborgen weefsel (2008). In beide teksten treedt een vrouwelijk personage op met de naam Jelina en speelt een verdwenen zus een belangrijke rol. Het verborgen weefsel is geschreven vanuit het perspectief van een vrouw die zich verliest in zichzelf, verloren loopt tussen haar man en haar minnaar, geen houvast vindt in haar schrijverschap en gekweld wordt door de herinnering aan haar zus. Je portret is de dramatische brief van een man aan zijn dode geliefde Gabrielle, waarin hij opbiecht dat hij eveneens een relatie heeft gehad met haar oudere zus Jelina, van wie Gabrielle het bestaan niet eens vermoedde. Terwijl Jelina in de roman aan pure differentie ten onder gaat, verdwaalt de man in het kortverhaal in een labyrint van spiegelbeelden: het 'andere' en 'hetzelfde' openen dezelfde afgrond. De man vertelt in de brief aan …Lees verder
Een man schrijft zijn overleden vrouw Gabriëlle een brief waarin hij vertelt dat hij een portret van haar heeft geschilderd dat hij niet onder ogen kan komen. Hij is namelijk eerder getrouwd geweest, met Jelina, de oudere zus van Gabriëlle, die in veel opzichten sprekend op haar leek, maar ook haar tegenpool was. Gabriëlle heeft echter nooit van het bestaan van Jelina geweten, andersom wel. Jelina is echter zomaar vertrokken en op een feest viel hij voor de charmes van de jongere versie, aan wie hij nu na haar dood alles opbiecht. Een prachtig klein verhaal in de Belgica-reeks. Uitgeverij Voetnoot wil jaarlijks zes deeltjes doen verschijnen, waarin waardevolle teksten van overleden auteurs worden uitgegeven naast teksten van hedendaagse auteurs, zoals Stefan Hertmans (1951). De reeks staat onder redactie van Dirk Leyman, bekend van o.a. het literatuur-weblog De Papierenman. Hij geeft in een uitgebreid nawoord commentaar op de literatuuropvatting van Hertmans. Deze reeks vormt een mooi…Lees verder

Over Stefan Hertmans

Stefan Hertmans (Gent, 31 maart 1951) is een Belgisch schrijver, dichter en essayist.

Hij is auteur van een literair en essayistisch oeuvre (poëzie, roman, essay, theatertekst, kortverhaal) dat hem in binnen- en buitenland bekend maakt. Zijn gedichten en verhalen verschenen in het Frans, Spaans, Italiaans, Roemeens, Kroatisch, Duits, Bulgaars. Hertmans doceerde aan het Stedelijk Secundair Kunstinstituut Gent en de Koninklijke Academie voor Schone kunsten (KASK, Hogeschool Gent) en leidde er het Studium Generale tot oktober 2010. Hij gaf lezingen aan de Sorbonne, de universiteiten van Wenen, Berlijn en Mexico City, Library of Congress (Washington), University College London. Zijn werk verscheen onder meer in The literary Review (Madison) The Review of contemporary fiction (Illinois) en Grand Street (New York). Hertmans werkte mee aan tijdschriften zoals Raster, De Revisor, Het Moment, NWT, Yang, Dietsche Warand…Lees verder op Wikipedia