De kwelling / Val McDermid
Val McDermid
The torment of others
Amsterdam: Sijthoff, 2005
365 p.
90-245-5224-9

Als een prostituee vermoord wordt gevonden, blijkt dezelfde methode te zijn gebruikt als bij een eerdere moord. Echter, die moordenaar (Tyler) zit in het Bradfield Moor Security Hospital (BMSH). Hij beweert dat hij op instigatie van 'De Stem' opereerde, maar weigert te zeggen wie dat is. Er wordt een speciaal team geformeerd onder leiding van Coral Jordan. Dr. Tony Hill (verliefd op Coral), die als forensisch psycholoog verbonden is aan het BMSH, heeft een belangrijke rol in het team. Dan wordt een derde prostituee vermoord; als Tyler laat weten dat hij nu wel wil praten, wordt hij dood in zijn cel aangetroffen. De undercover-operatie, bedoeld om de moordenaar uit zijn tent te lokken, loopt vreselijk mis. Het ziet ernaar uit dat de moordenaar hen steeds een stapje voor is. Hoe is dat mogelijk? Een goede, spannende, vlot geschreven thriller; de personages zijn interessant en geloofwaardig. De Britse schrijfster won reeds vele prijzen waaronder de Anthony Award en de Gold Dagger Award. …Lees verder

Over Val McDermid

CC BY 3.0 - Foto van/door TimDuncan

Val McDermid (4 juni 1955) is een Schots schrijfster van misdaadboeken. Ze is vooral bekend geworden met haar serie thrillers waarin Dr. Tony Hill de hoofdrol speelt.

McDermid is opgegroeid in het Schotse Kirkcaldy, waar ze de Kirkcaldy Highschool bezocht. Ze studeerde aan het St. Hilda's College aan de Universiteit van Oxford en ging na haar studie aan de slag als journaliste. Ook was ze korte tijd toneelschrijfster.

In 1987 behaalde ze haar eerste succes met de roman Report for Murder, de eerste in de reeks rond de lesbische journaliste Lindsay Gordon. Homoseksualiteit is een regelmatig terugkerend thema in haar boeken. Ze schreef ook een reeks rond de vrouwelijke privé-detective Kate Brannigan en een rond de profiler dr. Tony Hill, die de basis vormde voor de ITV-misdaadreeks Wire in the Blood.